Emisiune live întreruptă brutal și total ilegal de polițiștii din Petroșani

Derapajul extrem de grav al polițiștilor din municipiul Petroșani este un atacat la drepturile fundamentale ale omului, respectiv la dreptul la libera exprimare. Asemenea acțiuni abuzive cum au întreprins polițiștii din municipiul Petroșani, în data de 27.09.2023, mai sunt întâlnite doar în state cu regim totalitar, nicidecum într-un stat democratic.

 

Polițiștii din Petroșani s-au întrecut în abuzuri pe tot parcursul zilei de 27.09.2023, după ce au descins la domiciliul unui cetățean pentru a efectua o percheziție fără a avea un mandat și fără acordul unei instanțe. Conducerea IPJ Hunedoara, Poliției Române, dar și a Ministerului Administrației și Internelor nu trebuie să tolereze asemenea comportamente și, de urgență, este obligată să verifice abuzurile de natură penală a polițiștilor vinovați.

Polițiștii s-au supărat pentru că  Observatorul Național a prezentat un incident petrecut în ziua de 27.09.2023, când mai mulți angajați ai IPJ Hunedoara-Poliția Petroșani au descins la locuința unei persoane pentru a efectua o percheziție domiciliară. Nu aveau un mandat de percheziție și nu erau însoțiți de un procuror, dar nici nu l-au informat corect pe cel vizat de procedurile și drepturile pe care le are, ori dacă este suspect într-un dosar penal. Omul a fost surprins de agresivitatea polițiștilor și de teamă le-a permis accesul în locuință pentru percheziții. Ulterior, după ce a contactat un avocat, a aflat că a fost victima unui abuz al autorităților, respectiv al polițiștilor. A aflat și că polițiștii care i-au intrat abuziv în casă încercau să dea de urma unor țigări de contrabandă posibil chiar cele furate chiar din sediul Poliției Petroșani. Întrucât a fost vorba de un caz extrem de grav de încălcare a legii, Observatorul Național a decis să invite victima polițiștilor într-o emisiune live transmisă de pe domeniul public, chiar din apropierea sediului Poliției Petroșani, unde un avocat specializat în Drept Penal, prin telefon, a fost rugat să analizeze abuzul polițiștilor. După circa 20 de minute de la debutul transmisiuni live, mai mulți polițiști și jandarmi din Petroșani au întrerupt emisiunea brutal pe motiv că este tulburată liniștea publică.

Polițiștii au cerut moderatorului și invitatului să le prezinte cartea de identitate, ca mai apoi să-și îndrepte abuzurile strict către moderator. Polițiștii i-au cerut să le prezinte dovada studiilor jurnalistice, autorizația de a filma pe domeniul public, autorizație de la CNA (emisiunea fiind transmisă live pe rețelele sociale, deci nu intră sub incidența CNA) ori legitimația de serviciu și dovada calificării în meseria de jurnalist. Sarabanda abuzurilor a continuat pe motiv că sediul Poliției Petroșani, parcarea de pe domeniul public și șoseaua care trece prin fața instituției sunt ”unități militare”, după cum au afirmat tăios agenții de poliție. Aceste acțiuni de intimidare ale Poliției Petroșani, întâlnite doar în regimul comunist, pot conduce la ideea că polițiștii plătiți din banii publici pot oricând comite abuzuri grave fără teama de consecințe după cum miile de urmăritori ai emisiunii au putut constata în direct.

Prin prezenta descriere a faptelor vă solicităm să întreprindeți de urgență acțiuni care să descurajeze comportamentele abuzive ale funcționarilor statului, în speță ale unor din Poliția Petroșani. Observatorul Național va sesiza și organele de urmărire penală pentru a face cercetări în acest caz deosebit de grav, dar va sesiza și organismele naționale și internaționale, instituțiile de presă ori alte foruri care urmăresc respectarea drepturilor fundamentale ale omului.

 

Articolul 11 corespunde articolului 10 din CEDO, având următorul text:
`(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii sau idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu împiedică statele să supună societăţile de radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.
(2) Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.`
În conformitate cu articolul 52 alineatul (3) din cartă acest drept are acelaşi înţeles şi acelaşi domeniu de aplicare ca şi cel garantat prin CEDO. Restrângerile care pot fi aduse acestui drept nu le pot depăşi, prin urmare, pe cele stabilite la articolul 10 alineatul (2), fără a aduce atingere restrângerilor pe care dreptul concurenţei din Uniune le poate impune posibilităţii pe care o au statele membre de a introduce regimurile de autorizare menţionate la articolul 10 alineatul (1) a treia teză din CEDO.
2. La alineatul (2) din acest articol sunt explicate consecinţele alineatului (1) în ceea ce priveşte libertatea mijloacelor de informare în masă. Acesta se întemeiază în special pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie în domeniul televiziunii, în special în cauza C-288/89 (hotărârea din 25 iulie 1991, Stichting Collectieve Antennevoorziening Gouda şi alţii, Rec. p. I-4007) şi pe Protocolul privind sistemul de radiodifuziune publică din statele membre, anexat la Tratatul CE şi de acum înainte la tratate, precum şi pe Directiva 89/552/CEE a Consiliului (a se vedea în special considerentul 17).

VA URMA!