Prezența online – condiție vitală a succesului antreprenorial

Dezvoltarea tehnologiei și a internetului a adus schimbări mari în societatea contemporană, revoluționând spectaculos modul în care se făceau afacerile cu doar 10-20 de ani în urmă. Cerințele clienților și ale pieței cresc și se diversifică mereu, iar internetul este instrumentul care deschide noi oportunități de dezvoltare a afacerilor și noi mecanisme de satisfacere a nevoilor și dorințelor clienților.
 
Deși este un domeniu încă fragil în multe țări, necesitatea unei identități virtuale este tot mai evidentă, mai ales pentru deținătorii de afaceri. Ritmul alert al tehnologiei, oportunitățile pieței virtuale, diferența de costuri, economisirea timpului sunt doar câteva dintre motivele principale pentru care antreprenorii și proprietarii de afaceri fac pași hotărâtori în direcția dezvoltării online a ofertelor și produselor proprii.
Cel de-al doilea deceniu al sec. XXI a adus cu sine o nouă abordare a antreprenoriatului, a instrumentelor utilizate pentru consolidarea poziției pe piață, pentru promovare, pentru eficientizarea proceselor etc. Inovațiile, alături de implicarea tot mai complexă a tehnologiilor informaționale sunt practic nelipsite din stilul de lucru al majorității companiilor serioase. Devine din ce în ce mai dificil să reziști pe piață fără a dispune de o identitate online (pagină web, blog, pagină sau cont pe rețelele sociale ș.a.m.d.), iar investițiile în construcția, menținerea și dezvoltarea unei asemenea identități se află într-o continuă ascensiune.
 
În contextul creat, devine din ce în ce mai clar că de succesul pe care îl înregistrează compania X sau Y în spațiul virtual depinde succesul general al acestora. Așadar, conștientizând acest deziderat, antreprenorii investesc în acoperirea cantitativă și calitativă a spațiului virtual de către compania lor. Companiile mari dispun de întregi subdiviziuni de marketing online sau preferă să externalizeze aceste operațiuni și procese. Cert este că odată cu îmbunătățirea motoarelor de căutare, cu evoluția SEO, cu apariția unui set întreg de instrumente creative de dezvoltare și promovare online, abordarea antreprenorială cunoaște o nouă formă, îmbracă un nou stil.
 
Poziționarea online a penetrat practic strategiile de dezvoltare ale afacerilor, devenind una din primele necesități pentru realizarea planului de afacere. Finanțarea dezvoltării pe internet devine deja o practică firească pentru cei mai mulți antreprenori, iar lipsa unui asemenea capitol în programul de dezvoltare pune serioase probleme viitorului companiei.
Prin urmare, domeniul online este unul dintre cei mai buni parteneri posibili în activitatea unui om de afaceri și în succesul firmei acestuia. Deși încă foarte mulți antreprenori se află într-o fază incipientă în acest sens, orice analiză ne va face să observăm cu ușurință că internetul a devenit una dintre cele mai bune căi de promovare a afacerilor existente. Prezența online reprezintă deja (și cu atât mai mult în viitor), o necesitate vitală, iar satisfacerea calitativă a acestei necesități „va importa” valoare imensă oricărei afaceri.